Είναι κοινά αποδεκτό στη σχολική κοινότητα πως ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούν οι γονείς στο σχολικό πρόγραμμα επηρεάζει τη στάση των μαθητών. Όταν οι γονείς δρουν συνεργατικά με τους δασκάλους και ενισχυτικά της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τότε το πεδίο μάθησης διευρύνεται επιτυγχάνοντας τη βέλτιστη απόδοση του μαθήτη. Το αντίθετο, μπορεί να προκαλέσει ψυχολογική πίεση στους μαθητές, να μεγεθύνει το άγχος επίτευξης, και να καλλιεργήσει μια αρνητική στάση απέναντι στο σχολείο.

 

Συμπεριφορές που παρεμποδίζουν τη συνεργασία γονέων – εκπαιδευτικών και δυσκολεύουν τη μελέτη στο σπίτι:

Κακό παράδειγμα 

  • Η υποτίμηση του ρόλου και της αξίας του σχολείου  
  • Η συνεχής μετακίνηση σχολικών περιβάλλοντων με αφορμή την αναζήτηση του ιδανικού σχολείου
  • Η ανταγωνιστική σχέση μεταξύ γονέων – εκπαιδευτικών
  • Η μελέτη στο σπίτι που παίρνει μορφή αυστηρής εξέτασης
  • Η συνεχής επέμβαση των γονέων ως προς την ύλη και το πρόγραμμα του σχολείου
  • Η αδιαφορία για το πρόγραμμα και τη μελέτη στο σπίτι

 

Συμπεριφορές που ενισχύουν τη συνεργασία γονέων – εκπαιδευτικών και βοηθούν τη μελέτη στο σπίτι:

καλό παράδειγμα

  • Ενημέρωση από εκπαιδευτικούς ανά τακτά χρονικά διαστήματα για το είδος των ασκήσεων και τον τρόπο μελέτης στο σπίτι
  • Η συνεχής επιβράβευση της προσπάθειας των παιδιών  (όχι περιστασιακά και όχι μόνο μετά από καλούς βαθμούς)
  • Σημαντικός ο ρόλος του γονιού στην οργάνωση  του διαβάσματος για τα παιδιά:

 

–        Διαμορφώνοντας το χώρο (ήσυχος, καθαρός, χωρίς διασπαστικά ανικείμενα επάνω στο γραφείο, σωστός φωτισμός)

 

–        Τηρώντας το χρονοδιάγραμμα (τηρώντας προτεραιότητες στο διάβασμα κάθε μέρας, επαναλήψεις όταν χρειάζονται, τακτοποιώντας λοιπές δραστηριότητες με τρόπο που να μην παρεμβάλλονται στο διάβασμα)

 

  • Οι γονείς πρέπει να αποφεύγουν να κάθονται συνέχεια δίπλα όσο τα παιδιά διαβάζουν ούτε και να είναι απόντες. Χρειάζεται να είναι κάπου κοντά και διαθέσιμοι να απαντήσουν σε απορίες. 
  • Να μην απαιτείται παραπάνω χρόνος συγκέντρωσης από όσο ένα παιδί μπορεί να αποδώσει (π.χ. για ένα παιδί 6 ετών το ανώτερο όριο συγκέντρωσης είναι 30΄). 
  • Η στάση του σώματος, η σωστή διατροφή και οι αρκετές ώρες ύπνου μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την απόδοση του παιδιού στο σχολείο
  • Ο γονιός πρέπει πάντα να αποφεύγει να κάνει πράγματα για το παιδί αλλά να το βοηθάει να σκεφτεί εναλλακτικούς τρόπους λύσεων.
  • Η στιγμή του διαβάσματος είναι ιερή, για αυτό δεν πρέπει να συμπίπτει με άλλες δραστηριότητες (π.χ. ύπνος, φαγητό, αγγλικά, άθλημα κ.α.). Καλό είναι να έχει συμφωνηθεί με το παιδί από την αρχή της χρονιάς ποιά είναι η καλύτερη ώρα να αφιερωθεί στο διάβασμα.

 

 

 

Παρόλα αυτά,  η πιο σημαντική συνεισφορά των γονέων στη μάθηση είναι η εκπαίδευση εκτός σχολικού προγράμματος. Η ύλη των παιδιών προσφέρεται για άπειρες συζητήσεις στην οικογένεια, αφού όταν η γνώση συνδέεται με την καθημερινή ζωή εμπεδώνεται καλύτερα και ανασύρεται πιο εύκολα αν χρειαστεί (π.χ. κατά τη διάρκεια ενός τεστ). Βρείτε το μάθημα που ενδιαφέρει περισσότερο το παιδί σας και δώστε του ερεθίσματα να ασχοληθεί περισσότερο με αυτό. Οι εκδρομές ή επισκέψεις σε μνημεία και μουσεία είναι αφορμές για ένα βιωματικό μάθημα ιστορίας, γεωργαφίας κλπ. Ένας διασκεδαστικός τρόπος μάθησης μπορεί να είναι και κάποιες ταινίες εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος. Να θυμάστε, πως είναι στο χέρι σας και στη φαντασία σας να βρείτε εναλλακτικούς τρόπους προαγωγής της μάθησης στα παιδιά σας!

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *